(Det började med varumärkesintrång…)

1998, då som Peak Entertainment, började resan för norrmannen Jo Henning Kolstad. En idé om att kunna använda en av Nordens mest kända och folkkära barnfigurer, Pippi Långstrump, för att locka ner barnfamiljer till köpcentrum i hela Norge. Succén var omedelbar, ett sextiotal köpcentrumbokningar efterföljdes med rop om ”en gång till!” och han kunde snabbt se att det fanns ett stort behov av uppträdanden med kända figurer från barn-TV, film, böcker och dataspel. På den tiden var det ingen som hade specialiserat sig inom denna nisch på eventmarknaden.

Och så öppnades våra ögon för licensierad barnunderhållning. Eller snarare hur man gör det på ett lagligt sätt. För vi hade väl kanske glömt att fråga Pippi om vi fick just lov att utnyttja henne för egen vinning. När Pippis riktiga ägare snällt förklarade reglerna för unge Herr Kolstad blev det en omedelbar policyförändring och licenser (de juridiska rättigheterna) för att kunna göra event med Pippi och flera andra populära karaktärer införskaffades – Postis Per, Byggare Bob, Brandman Sam, Nicke Nyfiken m.fl.. Inom några år hade Peak Entertaiment etablerat sig som en seriös leverantör av licensierad barnunderhållning i Norge.

2003 öppnade Peak Entertainment en svensk filial. En ensam anställd med en kopia på Gula Sidorna och en telefon, men så startades försäljningen även på den svenska marknaden. 2005 kom namnbytet till Junior Productions. Därefter kom eventförfrågningar allt oftare från både Danmark & Finland. Frankrike, Lettland och Italien fick också besök av Junior Productions karaktärer, till och med Sydkorea i 2015! Men störst är vi fortfarande härhemma i Norden.

 

Hur fungerar vårt koncept?

Under de 20 åren har karaktärsutbudet & personalen kanske förändrats men vårt grundkoncept står fast. Genom att erbjuda våra kunder levande event med några av Nordens mest populära seriefigurer för barnfamiljer skapar vi mer uppmärksamhet och en markant ökning i besökarantal just den dagen vi är på plats, något som i sin tur självklart genererar högre omsättning för den lyckliga kunden. Men eftersom våra event skapar även ett positivt atmosfär och ger besökande barnfamiljer en mysig och minnesvärd upplevelse blir frekventa återbesök till ovannämnd lyckliga kund allt vanligare – som gör att resultatet av våra besök blir kännbart långt efter att vi har packat ihop för dagen. Och ju oftare vi kommer på besök desto oftare vill barnfamiljer välja den kunden. Positiva associationer, helt enkelt.

Barn glad. Mamma pappa glad. Kund glad. Junior Productions glad. Win-win. The end.